Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. więcejX
tel.: 12 333 74 00
e-mail: kontakt@e-elka.pl
Kategorie
Jakie znaczenie ma kształt pojazdu?

Przy zakupie pojazdu na jego parametry techniczne i wyposażenie zwraca się uwagę tak samo jak na wygląd. W końcu wielu kierowców uważa, że ich auto dużo o nich mówi, jest ich wizytówką. Kształt pojazdu to jednak nie tylko kwestia estetyczna – naprawdę wiele od niego zależy. Na przykład opór powietrza. Jest największy wtedy, gdy zderza się ono z płaską ścianą. Jest mierzony z zastosowaniem współczynnika Cx, który powinien być jak najmniejszy. Zależy to od kształtu karoserii pojazdu, nie od jego wielkości.


Biorąc pod uwagę uwarunkowania aerodynamiczne, kształtem optymalnym jest jajkowaty. Ze względu na to, że pojazdy mają lusterka, klamki, błotniki i inne wystające części, skonstruowanie takiego auta nie jest możliwe. Bardzo ważne jest dobre wyprofilowanie detali, gdyż od tego zależy ilość zużywanego paliwa oraz poziom szumu.


Na opór aerodynamiczny wpływają:
- pochylenie pokrywy przedziału silnika,
- pochylenie przedniego pasa,
- zwężenie przodu i tyłu,
- pochylenie szyby tylnej,
- podcięcie tylnego słupka,
- związek pochylenia tylnej szyby i spojlera,
- związek pochylenia szyby przedniej i tylnej.


Nieostry kształt pojazdu i lusterka łamane w przegubach wpływają na bezpieczeństwo. Opracowanie sposobu takiej konstrukcji pojazdu, by stanowiła kompromis między koniecznością jego wyposażenia i optymalnym bezpieczeństwem należały zawsze do priorytetów firm motoryzacyjnych.
Samochody przeszły długą drogę w dążeniu ku temu najbezpieczniejszemu kształtowi. Wystarczy porównać ich kształty dominujące dziś z kształtami pierwszych pojazdów – we wczesnej erze marki Renault, na początku XX wieku, za szczyt elegancji i ich znak firmowy uważano kształt szufli do węgla. Z drugiej strony konstruktorzy już wtedy świetnie wiedzieli, jakie znaczenie ma opór powietrza dla jazdy. Ciekawostką jest, że w motoryzacji próbowano stosować odkrycia z lotnictwa, które za jedną z najważniejszych dyscyplin uważało mechanikę płynów i aerodynamikę oraz aerostatykę. Między innymi dlatego jedne z pierwszych sportowych aut na początku XX wieku miały kształt torpedy. Opływowe kształty jako pierwsze testowały marki Benz, Alfa Romeo i Opel, konstruujące pojazdy, w których najistotniejsze było zintegrowanie reflektorów i kół z karoserią.
Design był w motoryzacji zawsze bardzo ważny. Warto jednak wiedzieć, w jaki sposób wpływa on na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Napisz komentarz
Dodaj komentarz
Komentarze
Skontaktuj się z nami
Jesteś zainteresowany naszą ofertą lub masz jakieś pytania? Zadzwoń lub napisz.

tel.: 12 333 74 00
e-mail: kontakt@e-elka.pl

Napisz do nas
Szukaj na stronie
szukaj
Newsletter - zapisz się
zapisz
Wszelkie prawa zastrzeżone
Kopiowanie materiałów zabrionione
Copyright 2016 @ e-elka.pl
tworzenie stron internetowych kraków